A nők gyűjtögető hajlama a túlélés záloga

Az emberiséget ősidők óta foglalkoztatják sorsának kérdései. Egyebek között, hogy miért tart olyan sokáig egy pár női cipő beszerzése. S éppen az ilyen, egyszerűnek látszó kérdésekre nem talált még megnyugtató választ a tudomány.

A vizsgálódásoknak mindazonáltal vannak eredményei.

Írásunk, kedélyesnek szánt hangvétele ellenére, hiteles forrásokra, valóságos felmérésekre, tudományosan bizonyított tényekre támaszkodik. Kéretik tehát lényegét komolyan venni!

Kezdjük az alapokkal

A beszerzés, gyűjtögetés, vásárlás – hiszed vagy sem – a túlélést szolgálja. Gyökerei az emberiség őskorába, vagy még annál is régebbi időkre nyúlnak vissza.

Hajdanában, amikor még a fagyos talajú eurázsiai pusztán mamutok kószáltak, a gyűjtögetés feladata a nőkre hárult. Gyermekeiket a nagymamákra bízták, vették kosarukat, s kirajzottak a négy világtáj irányába. Bogyókat, magvakat, gyökereket, ékszerek készítéséhez nélkülözhetetlen csigaházakat, színes kövecskéket kerestek. Jószerével egész nap ezzel foglalatoskodtak.

A férfiak eközben hajszolták a nagy emlősöket, s erjesztett árpalevet ittak vadászat után. Tudni való, hogy az italozás is igen régi múltra, az állati lét idejére megy vissza.

A forma azóta változott, a lényeg viszont nem

A nő, gyermekeit a nagymamára bízva, veszi kosarát, s beszerző körútra indul. A férfi közben árpalevet kortyol. Mi mást tehetne? Mamutot legfeljebb jéggé fagyva találhat a tundrákon.

A tudomány bizonyította, hogy a nőknek sokkal jobb a megfigyelő- és emlékezőképességük. A kutatók nagyjából száz különböző dolgot helyeztek el egy szobában, majd megkértek férfiakat és nőket, várakozzanak ott egy ideig. Később pedig azt kérték tőlük, soroljanak fel a szobában látott dolgok közül minél többet. A férfiak átlagosan hét tárgyra emlékeztek, a nők viszont húszra.

A mai hölgyek tudják, mire van szükség a háztartásban – az esetek túlnyomó többségében ők döntenek beszerzések ügyében –, ebben segítik őket bámulatos képességeik.

Tudják, mit kell vásárolni, hol találják, amit keresnek, hogyan alakulnak az árak, milyen színű és mintájú toalettpapír illik a fal festéséhez. És mindez nekik csupán legkisebb tudományuk. S tehetségük az idő múlásával sem hagyja el őket. Nagymama korukban is éppúgy emlékeznek a részletekre, mint az első csókra vagy nevezetesebb lerészegedéseidre.

A gyűjtögetés a közösség építését, a kapcsolatok ápolását is szolgálja. A háztartás kellékeinek összeválogatása, hosszú, izgalmas kirándulások az illatszerárusok és ötvösök, vagy a takácsok, szűcsök és csizmadiák utcájában… Ez egyedül is legalább két órányi elmélyült bogarászást jelent, ha pedig e kirándulásra két-három jó barátnő közösen indul, fél napnál rövidebb idő alatt aligha végeznek.

Ezzel ellentétben a férfiú – már amelyik hajlandó és képes ilyesmire – átlagosan huszonhat percet tölt bevásárlással, s (ezt már mi tesszük hozzá)…

 legtöbbször enni- és innivalót, ritkábban inget, gatyát, zoknit és tengerészkardot visz haza zsákmányként.

A tudomány eredményeinek természetesen a gyakorlat is hasznát látja

Mára odáig jutottunk, hogy a bevásárlóközpontokban nem csupán gyermek-, hanem férfimegőrző – német nyelvterületen Männergarten; franciáknál Garderie pour hommes – is van, ahol a nyafogó urak időzhetnek, míg feleségük vagy barátnőjük beszerző körúton van. A férfiú, miképpen őskőkori elődje, felhajthat e helyen néhány kupa árpalevet, nézheti a távolbalátó műsorát, a vendégek élvezetére tálalt férfimagazinokban pedig akár nagy emlősökről vagy paleolit étrendről szóló tanulmányokat is olvashat.

A nő túlélésének esélyeit évezredeken keresztül férfiakra gyakorolt hatása szabta meg, s ma sincsen ez másképpen.

Ne csodálkozzunk hát, Uraim, ha a mai nő jellemzően ruhákat, cipőket, szépítőszereket, ékszereket vásárol. A nő számára a vásárlás örökletes tulajdonságainak sikeres terjesztését is szolgálja. Ilyen értelemben pedig élet és halál kérdése.

A házasságok sikerét tanulmányozó szakemberek azt találták, hogy az együttélés tartóssága nagyban függ a nő öltözködésétől. Ha a hölgy ad magára, nem csupán párjának behálózásában, hanem megtartásában is sikeresebb. Mi, férfiak nem értjük, miért kellett ennek megállapításához tudományos módszer és költséges vizsgálódás.

A beszerzés, gyűjtögetés, vásárlás – immár bizonyosan tudjuk – idők hajnala óta az ember törzsfejlődésének egyik hajtóereje. Hiba lenne azt mondanunk, hogy ellene a hadakozást siker reményében bárki megkísérelheti. Legokosabb tehát, amit tehetsz, kedves férfitársunk, ha e tényt harag és kétségbeesés nélkül tudomásul veszed.

Ádám László

Fashion shopping photo created by senivpetro – www.freepik.com

EZ IS ÉRDEKELHET:

Még nincs hozzászólás

Írj hozzászólást

Az email címed nem jelenik meg.