Nem azoké a siker, akik sosem buktak el, hanem azoké, akik elbuktak, és ismét felálltak belőle – Kimi Räikkönen

2007. október 21-én Matti és Paula Räikkönen izgatottan ült a tévé előtt. Fiuk harmadik volt a tabellán, előtte 3 ponttal Alonso, 7 ponttal Lewis Hamilton vezetett. Egyikük sem gondolta, hogy Kimi befutó lehet. De azért reménykedtek.

Hiszen azt sem gondolták, hogy Kimi Formula-1-es pilóta lesz. Maximum egy csapat szerelője.

Aztán megtörtént a csoda, és Kimi egyetlen ponttal megverte Hamiltont. A Räikkönen szülők üdvrivalgásban törtek ki. Mindent megtettek, hogy két fiuk tehetsége kibontakozzon, de anyagi lehetőségeik miatt sosem gondolták, hogy Kimi idáig jut. Nem azért, mert nem hittek benne, hanem mert az a világ, a fényes vakukkal tarkított, sok millió euro összbevétellel járó világ elképzelhetetlen volt.

Igaz, Kimi apja, Matti is erős versenyszellemmel rendelkezett. Rendszeresen rallyzott és ennek köszönhetően ismert is néhány nagy finn nevet. De a rally világa nem olyan fényes, ő emellett rendes kétkezi munkát is végzett. Így mikor fiai nagyobbacskák lettek épített nekik egy crossmotort. S bár azt gondolta, hogy majd idősebb fia, Rami lesz az, aki uralni tudja a gépet – hiszen Kimi, még csak hároméves volt, és beszélni sem beszélt még – mégis Kimi lett az, aki egyből ráérzett a motorra, és száguldani kezdett vele.

Nem sokkal később a szavak is kibuktak ajkán végre. Mivel Kimi és testvére tehetségesnek tűnt, szüleik benevezték őket néhány kisebb versenyre. Mindkét fiú szerzett némi tapasztalatot. Majd mikor Kimi 11 éves lett, elmentek a tőlük nem messze lévő gokart pályára családi kiruccanásként, ahol kiderült, a fiú alá a négy kerekű is illik.

A Räikkönen szülők nemsokára elkezdték Európát járni a két fiúval. Kimi első győzelmét 1994-ben aratta. Aztán jött a többi, a bűntudattal együtt. Látva, hogy szülei mennyit dolgoznak azért, hogy ő versenyezhessen.

Diszlexiásként az iskolában sosem boldogult valami jól, viszont a szerelés jól ment neki, így autószerelőnek tanult. Aztán a sors összehozta az egyik versenyen egy-két kisebb befektetővel. 17 évesen félbehagyta tanulmányait és Hollandiába költözött. Onnan járt versenyezni, míg egy napon, akár a filmekben, észrevette őt két menedzser, akik azt mondták neki, majd ők képviselik érdekeit.

Nem az a normális, amikor luxusban nő fel az ember. Ás (...) az élet sem kivánságműsor, hanem inkább akadályfutás.

Bár először bizalmatlan volt, egy szép napon megszólalt a telefon. Még épphogy megnyerte a Formula-Renault bajnokságot, de a két menedzser azt mondta, a Sauber tesztpályára hívta őt.

Kimi, aki addig sosem ült Formula-1-es autóban, előbb meglepődött, majd gyorsan magához tért. Az első tesztnapon megtanulta az autót, a másodikon – amelyre kilátogatott a Sauber istálló főnöke is – már uralta a járművet, és olyan mély benyomást keltett, hogy egyből szerződtették. Bár ezt csak egy későbbi tesztelés alkalmával árulták el neki.

Hihetetlen volt, de még egy dolog hiányzott, szuperjogosítványt kellett kérni a FIA-tól, akik ebbe csak nagy nehezen egyeztek bele. Kimi a Formula-1 világában rendkívül tapasztalatlannak számított, nem ment végig a szokásos lépcsőkön (Formula-3, Formula-2). De néhány verseny után meggyőzte teljesítményével a versenybírókat.

Az első év után a Saubertől a McLarenhez igazolt. A következő három évben többször ott volt a világbajnok esélyesek között, de valami mindig közbejött. Hol a motor szállt el alóla, hol a karburátor hibásodott meg.

Amikor világossá vált Kimi számára, hogy a McLarennel nem fog nyerni a Ferrarihoz igazolt. A 2007-es év minden Formula-1-es szurkoló álma volt. A legutolsó versenyig nem lehetett tudni, ki lesz a világbajnok. Az újonc Hamilton, Alonso között tippelt szinte mindenki, aztán a sors, és egy sárga zászló végül Kimi felé döntötte el a végső kimenetelt.

A mindig szófukar módon nyilatkozó Räikkönen akkor egyszer mindenki meglepetésére nagyon beszédesnek bizonyult. Megköszönte a családjának, a barátainak, hogy idáig eljutott. Elérte, amit akart. Lerakta a Formula-1-es ruhát, és felvette a rallys mezt. Más kihívást keresett.

Két évig rallyzott, majd megismerkedett egy stewardessel, Minttuval. Ugyanekkor került vissza a Formula-1-be, ezúttal a Lotushoz. A sokat bulizó, de mindig két lábbal a földön maradó srác lerakta a sokat emelgetett vodkás poharat. Megnősült (újra, hiszen az első házassága tönkrement), majd megszületett fia, és rá két évre lánya is.

2021 év végén hagyta abba a Formula-1-et, és az Ice One nevű motorcross cégénél kezdett dolgozni. Mellette a családjával tölti minden idejét. Persze a versenyzést sem hagyta abba, most éppen a Nascarban igyekszik sikereket elérni. Még legalább annyi év van előtte, mint mögötte, mégis többet élt már, mint sokan 80 év alatt.

De azt mondja neki nem hiányzik a Formula-1. Az csak egy (elég nagy) szelet volt életéből, de még annyi minden más is van, amiért érdemes élni.

EZ IS ÉRDEKELHET: