Művészetterápia – ott művészkedni kell, nem?

Valami ilyesmi járt a fejemben, amikor a barátnőm azt mondta, hogy a tizenéves fia szakemberhez jár, művészetterapeutához, aki sokat segített neki a dühkezelésben.

Gondoltam, jó, ők tudják – és vajon mit csinálnak ott? Festenek, agyagoznak és attól, hogy készít valami szépet a srác, majd jól lesz?
Néhány évvel később, a covid idején ugyanez a barátnőm – akiről akkor tudtam meg, hogy nemrég végzett, mint művészetterapeuta – online csoportos foglalkozást hirdetett. Kíváncsiságból, szeretetből – és a társaság miatt – én is jelentkeztem.

Ahogy megismertem a többieket, ahogy megnyíltunk egymás előtt, ahogy a hozott gyakorlatok, feladatok során rácsodálkoztunk, mi minden van bennünk, mi mindent nyomunk el és mennyi mindent lát belőlünk, akár egy kis, szerintünk bolond rajzból a másik, megdöbbentem. Ez a döbbenet megjelent abban is, hogy jó érzés volt „alkotni” –

míg korábban úgy gondoltam, az fessen, aki tud, más ne bohóckodjon állvánnyal meg vászonnal.

Néhány hónap után itt állt a szobában az állvány. Vásznakat, akvarell festéket vettem. Megtudtam, mi az a porpasztell. Újra örömmel rajzoltam, készítettem érzelem-képet zenére a csoporttal, állítottam össze fotó kollázst arról, hogy mi számomra a siker, meséltünk történetet asszociációs kártyák alapján – és ez mind, mind rólunk szólt.
Sírtunk és nevettünk – és közben sokkal, de sokkal többek lettünk.

Pontosan akkor mi is az a művészetterápia?

Csoporttagból én is tanuló lettem, és ezzel egy új, csodálatos önismereti utazásba kezdtem.
Ma már tudom, hogy a módszert nem művészeknek szánták – és nem is művészek végzik, de segíthet bárkinek; még művészeknek is – és az sem kizárt, hogy a terapeuta művész, de ez nem feltétel.

A művészetterápia sokszínű, elfogadó, a bensőben rejlő titkokat bontogató, nem sürgető, teret és időt hagyó, ha kell vigasztaló, ha kell biztató. Egy olyan terápiás módszer, mely a művészet (zene, képzőművészet, dráma, mozgás, irodalom stb.) kreatív folyamatait a gondolatok és érzések kifejezésére használja.

A művészetterápia összehangolja a művészet kifejező eszközeit és a terápiás hatótényezőket, amelyeket a terapeuta egy tervezett folyamaton belül alkalmaz. A művészetterápiás foglalkozás gyerekek számára is ajánlott, sok művészetterapeuta kifejezetten gyerekekkel foglalkozik elsősorban.

„A művészetterápia nem verbális természeténél fogva előnyös olyan esetekben, amikor a verbális terápiák nem nyújtanak segítséget.”
(Liebermann M. 2005)

Jó, de mi történik a csoportban?

A csoportos alkalmakkor általában egy nyitó, azaz „Hogy vagy?” kör után képzőművészeti eszközök, irodalmi művek, szövegek, a zene, a hangzások, a mozgás, a mozdulatok segítségével, behívásával, a csoportvezető támogatása mellett a csoport végighalad az önismeret, a kapcsolatok, kapcsolódások útján. Ez segíthet önmaguk, valamint a környezetükben élők megértésében, abban, hogy valóban vagy még inkább lássák, értsék magukat.

Persze, a téma lehet bármi – számtalan lelki folyamatban, például gyász-, traumafeldolgozásban, kommunikáció-, kapcsolatok fejlesztésében, szülő-gyermek viszony feldolgozásában, átdolgozásában segíthet a művészetterápiás foglalkozás.

A közös együttlétek a csoporttagok igény szerinti éppen aktuális helyzetének vagy az általuk felvetett téma megbeszélése mellett alkalmat adnak a személyiség alaposabb ismeretére, a saját kreativitás kibontakoztatására, az eddig esetleg elutasított vagy ismeretlen kifejezési formák (képzőművészeti alkotások készítése, szövegekkel való foglalkozás, ének, közös mesélés, stb.) újbóli kipróbálására, megélésére, valamint a fantázia előhívására, a szabad önkifejezésre.

"Minden művészetterápiának közös alapja a nem verbális kommunikációra és kreatív kifejezésre helyezett hangsúly, olyan bizalmat ösztönző és biztonságos környezetet nyújtva, amelyben az emberek felvállalhatják és kifejezhetik erős érzelmeiket."(Payne, 1993.)

Lehet egyéniben is?

Természetesen, aki úgy dönt, hogy inkább egyedül lenne, akár, mert még bizonytalan, vagy bármi más okból, a művészetterapeutához egyéni alkalmakra is lehet jelentkezni. Így is nagyon érdekes, izgalmas a fejlődés, a kibontakozás, az adott probléma, helyzet más, új szemszögből való megfigyelésének folyamata. A technikák nagy része egyéni ülések során is alkalmazható; ilyenkor a csoport által adott visszajelzések, az elkészült műre adott asszociációk maradnak ki.

Főbb területek a művészetterápiás alkalmakkor

Az alkotás szabadsága – Képzőművészet

Ahhoz, hogy létrehozzunk egy képzőművészeti alkotást, nem kell, hogy szó szerint (képző)művészek legyünk, nincs szükség olyan tehetségre, látásmódra, adottságokra, ami azoknak az alkotóknak van, akiket általában, külső mércék alapján a „művész” szóval illetnek. Nem is az a cél, hogy esztétikailag kiemelkedő művelet hozzunk létre – a cél, a lényeg maga a folyamat, amíg a saját alkotás megvalósul, illetve a kész mű – ami a miénk.

Eszközként használhatunk szinte bármit, ezek lehetnek festékek, zsírkréta, pasztellkréta, filctoll, színes ceruza, szén, grafit, toll. Készíthetünk kollázst újságkivágásokból, fényképekből, használhatunk agyagot, só-, vagy készen vásárolt gyurmát, gipszet, ősszegyűrt újságot, lapokat, száraz virágot, készíthetünk digitális képeket, ábrákat számítógéppel – az eszközök tára szinte végtelen.

Az, hogy mihez nyúlunk, miben látjuk az eszközt, hogy kifejezzük az érzéseket és hogy ezt hogyan, milyen módszerrel, milyen folyamatban valósítjuk meg – majd a kész alkotás mit mutat meg mindebből – az a művészet.

A betűk titka – Biblioterápia

A beszéd, az írás a kommunikáció fő eszközei, nélkülük elképzelhetetlen ma az élet. A szavakkal kifejezett érzelmek, gondolatok tűnhetnek teljesen magától értetődőnek – de nem mindenki számára.
A szavak mesterei, írók, költők alkotásain át néz rá az egyén, a csoport arra, hogy az ő szavaik mit indítanak el a jelenlévő(k)ben, kik azok az alkotók, akik valóban megérintenek a műveikkel – és melyek azok, amelyek bármi okból idegennek, befogadhatatlannak tűnnek.

A sokszínűség a cél, éppen ezért a versek, írások, mesék, dal-, vagy reklámszövegek olvasásával, közös megbeszélésének folyamatában a csoporttagok ráláthatnak például arra, hogy az egyértelműnek hitt mondanivaló olykor csak az adónál van, a befogadó más és más üzenetet kódol belőle. Ez az, ami ott van mindenki életében – sokszor félreértésre adva okot.

A zene varázsa – Zeneterápia

Az egyén számára kedves, érzelmeket kiváltó, megragadó, inspiráló, lelkesítő vagy éppen idegen, disszonáns hangok, zenék is előkerülnek a művészetterápiás foglalkozáson vagy csoportban. A vezető hagyja, hogy mindenki átadja magát ennek – majd megbeszélik, hogy ki, mit tapasztalt, érzett, hogyan élte meg ezeket a dalokat, dallamokat. Így a jelenlévőknek lehetőségünk van megismerni egymást egy új szempont alapján is – mi az, amit a másik örömmel, hallgat, mi az, ami megérinti vagy éppen taszítja. Ehhez nem kell zenésznek, zeneértőnek lenni, hiszen a zene mindenkié, aki nem műveli, az is szereti, része a napjainak. Viszont, kicsit alkotni ezen a téren is lehet, akkor is, ha nem játszunk hangszeren vagy nem tanultuk zenét. Akinek kedve van, azokkal együtt énekelhetünk, használhatjuk „szabálytalanul” a hangszereket, lehet akár csak dúdolni, vagy élvezni azt, hogy ott vagyunk a csoportban, a rögtönzött „zenekarban”.

A mozgás ereje – Mozgásterápia

A mozgás éltünk része – ebbe beletartozik minden, egy apró kézmozdulat, egy mosoly ugyanúgy, mint az aktív sport, a tánc, a komoly fizikai erőnlétet, felkészülést igénylő mozgásformák. A testbeszéd – egy mozdulat, a felhúzott szemöldök, a magunk elé tartott kéz, a kitárt kar – sokkal több üzenetet, információt közvetít, mint a szavak, a beszéd, a verbális kommunikáció.
Így viszi bele a terapeuta a mozgást – vagy akár pont a mozgás hiányát, a mozdulatlanságot – a folyamatba, ránézve arra, hogy mennyi mindet elárul – vagy tart titokban –, mennyi erővel, mondanivalóval bír, milyen széles kifejezőeszköz az, ha mozdulunk, ha akár egy lépést is teszünk – vagy ha nem. Mit árul el, mit közvetít a testtartás, mit szeretne üzenni az, aki a mozdulatot végzi – és mit lát, fog fel, érzékel ebből, aki látja? A mozgás, de a mozdulatlanság is jelez, üzen, kifejez. Ezt is megismerhetjük, tapasztalhatjuk a művészetterápiás foglalkozáson vagy csoportban.

Több művészetterápiás csoportban használnak asszociációs kártyákat is. Ezek segítségével kinyithatók az érzések, esetlegesen elfojtott gondolatok kapui, segítségükkel az egyén ráláthat egyes problémákra -, valamint megoldási lehetőségekre, erőforrásokra.
A művészetterápiás alkalmak egységes jellemzője a közös a kreativitás, a szabad önkifejezés, a biztonságos és bizalmas környezet.
Sok művészetterapeuta a személyes mellett online alkalmakat, csoportokat is vállal.

Magyarországon Németh László vezetésével 1984-ben kezdődött a Tündérhegyi Pszichoterápiás Osztályon a szocioterápia/művészetterápia módszerspecifikus csoportvezetői képzés. 1990-ben megalakult a Magyar Csoport-pszichoterápiás Egyesületet (MaCsopE), ezt követően 2000-ig ennek keretében folyt az oktatás. Szervezeti változások, átalakulások eredményeképpen 2000-ben létrejött a Magyar Művészet- és Szocioterápiás Közösségépítő Egyesület (MMSZKE), azóta is elsősorban az MMSZKE keretében folyik a szocioterapeuta/művészetterapeuta csoportvezetői képzés.

A kreativitás eszköz és nem cél az életminőség szempontjából. A kreativitáson keresztül kerülhet olyan helyzetbe egy egyén, hogy egyediségét megélni képessé váljon és ebből következően a másokhoz való viszonya tisztázott alapállásra épüljön. A tisztázott alapállás alatt azt értem, hogy az egyénileg választott értékrend, cselekvési mód realizálásra kerül.
Realizálni annyi, mint a gondolati, érzelmi és szellemi szinten képviselt elvek megvalósításra kerülnek a mindennapi életben.”
(Németh László – az MMSZKE elnöke)

Fotók: Párdi Petra
Forrás: https://www.mmszke.hu/, Wikipédia

EZ IS ÉRDEKELHET:

Még nincs hozzászólás

Írj hozzászólást

Az email címed nem jelenik meg.