Home staging, aminek segítségével bármilyen otthon eladhatóvá válik

Home staging, angol nyelvű kifejezés, melynek lényege, hogy a meglévő – akár nem túl mutatós lakásból, házból – szakember segítségével kihozzuk mindazt, amit a hely adottságai kínálnak. És azt, amit például eladásra szánt ingatlannál, a tulajdonos szeretne.

Image by rawpixel.com on Freepik

Amikor fontos, hogy tökéletes ingatlant adjon el vagy adjon ki valaki, a tulajdonosok gyakran veszik igénybe a home staging szolgáltatást.
Természetesen nem mindenki gondolkozik ebben – van, akinek csak az a fontos, hogy értékesítse az ingatlant, és egyáltalán nem akar költeni rá. Sokan a leendő lakóra bízzák az átalakítást.
Ezzel szemben, aki befektetésnek szánja az ingatlant, gyakran él a home staging kínálta előnyökkel, hiszen számára fontos, hogy amit az ügyfélnek kínál, az már eleve szép és minden igényt kielégítő legyen.

Mit lehet ebből kihozni?

Sokszor fogalmunk sincs, ha egy lakásra ránézünk – főleg, ha kissé idejétmúlt az elosztása, a berendezése – hogy mi rejlik benne. Ezzel szemben egy profi azonnal felméri a lehetőségeket, és gyakran különösebb „vad munkálatok” nélkül is valami egészen újat varázsol belőle.

Sokszor egy fal áthelyezése vagy a vizes helyiségek megcserélése már döbbenetes eredményt hoz. Ám ehhez elengedhetetlen a jó szemű, a stílusokhoz, a trendekhez – és a tulajdonosok lelkéhez is értő, empatikus szakember.

Image by Freepik

Nem kell, hogy okvetlenül drága legyen

Természetesen mindenki talál méregdrága bútorokat, kiegészítőket, amelyek valóban gyönyörűek, illenek is a lakásba – de esélytelen megvásárolni őket. Láthatunk tökéletes minta-teraszokat, álom konyhákat, tündéri gyerekszobákat – csak az árcédula ne lenne!

Ebben is segít a hozzáértő szakember, akinek nyugodtan elmondhatjuk, hogy mi a vágyuk, mi a cél. De azt is elmondhatjuk, ha még fogalmunk sincs arról, mit akarunk, de vágyunk egy nagyobb térre, több helyre. Nem kell titkolni azt sem, hogy mi a keret, mi az az összeg, amit erre fordítani tudunk. A szakember majd elkészít vázlatokat, ad javaslatokat – és meg fogja keresni azokat a termékeket, amelyek illenek az elképzeléseinkbe, és beleférnek a költségkeretbe is.

Sokszor néhány apró átalakítás tud már annyit változtatni egy belső téren, hogy utána csak nézünk, hogy ez nekünk hogyhogy nem jutott eszünkbe?

Image by Freepik


Mindent meg lehet beszélni

A home staging-gel foglalkozó szakembereknek – legalábbis a tapasztalatom alapján – nem csak szakmájuk, hanem hivatásuk, a szerelmük is a munkájuk. Éppen ezért nyitottak az ügyfél kéréseire és arra törekszenek, hogy a közös munka mindig mind a két fél megelégedésével záruljon. Hiszen, ez is a célok között szerepel – lévén, az új kép, az új hangulat, az új funkciók, amelyek létrejöttek, onnantól használatba kerülnek és valaki(k)nek az életterét képezik majd.
Éppen ezért, ne féljünk attól, hogy a kisebb ötlethez, a nem teljes körű átalakításhoz nem találunk szakembert. Merjünk lépni, keressük őket, ha a lakásban, az ingatlanban valamit máshogyan szeretnénk vagy ha van egy dédelgetett álmunk arról, hogy milyen stílusú környezetben szeretnénk élni.

Hová forduljak?

Maga a fogalom beírása a keresőbe már sok találatot hoz az interneten – számos vállalkozás foglalkozik home staging-gel. Van lehetőség megnézni a weboldalakat, sok helyen találhatunk „Ilyen volt, ilyen lett!” videókat is, ahol valós ingatlanokat láthatunk átalakítás, „stílusváltás” előtt és után. A pici, apró lakásokon, tetőtéri teraszokon át a nagyobb házakig csodálatos változásoknak, ötleteknek, új funkciók megszületésének lehetünk tanúi ezekben a kisfilmekben vagy fotókon, amelyek, azon kívül, hogy megmutatják, mennyi lehetőség rejlik a legegyszerűbb ingatlanban is, arra is ráébresztenek, hogy mindig és mindenből ki lehet hozni valami újat, valami, jobbat, szebbet, praktikusabbat, igényesebbet.

Image by benzoix on Freepik


Mit mondanak a hozzáértők?

Hogy maga a szakma is képviselje magát, a következőkben három szakember beszél többek között arról, hogy mi is a home staging, hogyan jelenik meg a hazai piacon és melyek a leggyakoribb kérések az ügyfelek részéről.
Legelőször a Wemake – home staging egyik vezetőjével, Horváth Petrával beszélgettem.

Mivel foglalkoztok pontosan?
– Vállalkozásunkat ketten alkotjuk, Nóri és én. A lakberendezés és a fotózás területén szerzett tapasztalatainkat ötvöztük és indítottuk el Home staging cégünket Wemake néven.
A home staging tulajdonképpen azt jelenti, hogy felkészítjük a lakást eladásra vagy kiadásra. Kihozzuk belőle a legjobbat, megmutatjuk a legjobb arcát és a benne rejlő lehetőségeket. Olyan lakást csinálunk belőle, amibe te is szívesen beköltöznél első látásra.

– Melyek azok a témák, amelyekkel a legtöbben megkeresnek egy szakembert – mi a trend, egyáltalán van-e trend ebben?
– Általában eladó, kiadó lakások tulajdonosai keresnek meg minket. Csomagjainkat úgy állítottuk össze, hogy a tanácsadástól a teljes kivitelezésig mindenki megtalálja a neki megfelelő megoldást. Manapság már az ingatlanosok is elkezdtek úgymond „stagelni”, hiszen a statisztika azt mutatja, hogy a csinosításnak köszönhetően sokkal többen kattintanak a hirdetésre.
A lakberendezésben mindig vannak trendek, de mi igyekszünk kerülni a szélsőséges divathullámokat. Stílusunk letisztult, de otthonos, igyekszünk minél szélesebb kör ízlésének megfelelni.

– Hogyan látjátok, mennyire keresett a home staging mostanában?
– Ez egy viszonylag új szolgáltatás Magyarországon, de szerencsére egyre szélesebb körben ismerik fel pozitív hozadékát. Fontos azonban az edukálás. Ezért is örülünk az ilyen cikkeknek. Fontos tudni, hogy a home stager vásárlói szemmel nézi az ingatlant. Szerethetővé, otthonossá varázsolja a rá bízott lakást. 

– Magánemberek vagy inkább cégek, vállalkozások veszik igénybe ezt a szolgáltatást?
– Mindkét csoport megtalálható az ügyfelek között. Amikor egy magánember ingatlanát készítjük fel, nehezebb a korábbi érzelmi száltól elszakítanunk a tulajdonost. A mi dolgunk friss szemmel, vásárlói szempontok szerint nézni az ingatlant. Olyan lakást kell kialakítanunk, amiben a potenciális vevők rögtön meglátják saját leendő otthonukat.
A befektetési céllal vásárolt ingatlanoknál a kiadás a leggyakoribb. Az Airbnb piacon Budapesten a lokáción kívül csakis a megjelenéssel lehet kitűnni. Ezért olyan lakást kell létrehozni, ami egyedi.

– Érdemes a kisebb átalakításhoz/változtatáshoz is szakembert keresni?
– Véleményünk szerint szakmai szemmel nézve egy ingatlant, biztosan tudunk hasznos tanácsokat adni. De általánosságban elmondható, hogy egy alapos rendrakás önmagában sokat segít a lakás összképén.
Minden ingatlan értékesítésénél a legfontosabb a jó fotó. Ennek pedig feltétele, hogy a lakásban rend és tisztaság legyen. A jó fényképek előnyt jelentenek a többi lakáshirdetővel szemben az ingatlanpiacon. Érdemes tehát profival fotóztatni az ingatlant.
Mi tanácsadással is segítjük a tulajdonosokat. Friss szemmel jobban látjuk az otthon gyengeségeit – és néha egyetlen kanapé elforgatása, egy szőnyeg feltekerése vagy a szobanövények összerendezése is javítja a képet. Az oldalunkon pedig sokféle tippet megosztunk, amivel egyénileg is könnyen csinosíthatja az ember otthonát.

– Miben (mi mindenben) tudtok segíteni a hozzátok fordulóknak?
– A mi feladatkörünk attól függ, hogy a megbízó mennyire szeretne részt venni az ingatlan felkészítésében. Van olyan csomagunk, ami  csak tanácsadást tartalmaz. Aki úgy gondolja, hogy kis segítséggel maga is képes felkészíteni az ingatlant, annak elég egy kis útmutatás.
Copy paste csomagunk azért kapta ezt a nevet, mert a tulajdonosnak az általunk készített tervek alapján könnyű dolga lesz a kivitelezéssel. Mi megtervezzük, ő megvalósítja.
A legnagyobb szolgáltatási csomagunk a védjegyünk. Ahogy a neve is mutatja – WE MAKE –, mindent ránk bízhatsz. Megtervezzük, megvalósítjuk, lefotózzuk. Kapunk egy kulcsot és 30 nap múlva egy piacra dobható lakást adunk vissza.

– Van olyasmi, amit szívesen megosztanál az olvasókkal?
– A legfontosabb tény a cégünkkel kapcsolatban, hogy komoly raktárkészlettel dolgozunk. Wemake csomagunkban nem csak tanácsokat adunk a lakás újrabútorozására, hanem saját bútorainkkal berendezzük az ingatlant és kulcsrakész állapotban adjuk vissza a tulajdonosnak. A szerződésben meghatározott időre (általában két hónap) ezeket a bútorokat a lakásban hagyjuk, hogy az érdeklődők ugyanazt lássák élőben, mint a képeken.

Mindenkit arra biztatnék, hogy fontolja meg ennek a szolgáltatásnak az igénybevételét, hiszen a befektetett pénz (lakás értékének 2-5 %-a) akár többszörösen is megtérülhet az eladáskor.

Ehhez megosztanék egy történetet.
Idén év elején egy pomázi sorházi lakást rendeztünk át. Egyszerre hirdettük meg a lakást a régi berendezés képeivel és a home stagingelt lakás profi fotóival, ugyanazon az áron, ugyanazzal a technikai leírással. Pontosan háromszor annyi kattintás volt az új berendezésre.
A mai ingatlanpiacon attól tartott a tulajdonos, hogy lassan és nyomott áron fogja tudni értékesíteni a lakást. Végül mégis gyorsan megjött(ek) a vevő(k), és a 3. hónapban egymásra licitálva, alku nélkül kelt el az ingatlan.
Cégünk sikertörténete volt a fenti példa, amivel a home staging létjogosultságát is igazoltuk.
Image By freepik


Örömmel ült le velem beszélgetni a témáról Lakner Katalin a Pure-Dressed HOME egyik alapítója, a Magyar Home Staging Egyesület elnökségi tagja.

– A home staging nem lakberendezés, így nem is beszélhetünk trendekről. Célcsoportokat vizsgálunk minden esetben, majd egy alapos piacelemzés után azt nézzük, hogy az adott célcsoportunknak milyen igénye van, mit tart esztétikusnak, melyek a preferenciái. Az elemzés után alakítjuk ki, hogy milyen stílushoz, esetleg trendhez nyúlunk. Amíg a lakberendezés az egyediségre törekszik, a home staging egy szélesebb ügyfélkör igényeit próbálja kielégíteni, letisztult, harmonikus enteriőrrel, funkcionálisan jól működő tereket létrehozva.

Korábban még inkább akkor kerestek meg minket, amikor „beragadt” az ingatlan, és akár hónapokig kint volt a piacon. Szerencsére ma már egyre több a tudatos tulajdonos, aki ezt nem kockáztatja meg, és még azelőtt eljön, hogy árulni kezdené az ingatlanát. Vannak, akik már kiadáshoz is megkeresnek, mert bár manapság nagy a verseny, de a jó felkészítés után szinte biztos a pár napon belüli siker.

Úgy látom, hogy a szakma kezd divatszakmává átalakulni, hiszen megjelent az az ügyfélkör, akinek fontos, hogy az ingatlan az eladáskor vagy kiadáskor a legjobb profitot tudja megtermelni. Illetve, azt is többen látják, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben a vevők  sokkal jobban megnézik mit vásárolnak. A nyugati példák alapján – például az USA-ban már szinte kizárólag home stagingelt lakások találhatók a piacon – úgy gondoljuk, hogy rohamosan nőni fog az igény erre a szolgáltatásra.
Az ügyfeleinket, éppen ezért, én leginkább tudatos tulajdonosoknak hívnám, mindegy hogy a céget képviselik vagy magánemberként vannak jelen.

Teljes mértékben támogatom, hogy a kisebb alakításokhoz is érdemes legalább egy tanácsadást kérni. Ez nálunk minden esetben egy piacelemzésből, valamint az adott ingatlanra szabott tanácsadásból áll. Így a tulajdonos pontos pénzügyi útmutatót is kap, hogy milyen értékű az ingatlana a jelenlegi piaci környezetben, milyen költségekkel számolva, mekkora profitot tud termelni. És mint említettem, a megfelelően home stagingelt ingatlanok gyorsabban találnak vevőre is.
Mire számítson, aki megkeres titeket?
– Aki hozzánk fordul, számára piacelemzést végzünk – ez a szolgáltatás akár önmagában is kérhető. Majd a tanácsadás során végig megyünk az ingatlan nyújtotta lehetőségeken.
Van olyan home staging szolgáltatásunk, ahol egy teendői listát adunk, hogy konkrétan miket kell esetleg beszerezni, milyen feladatokat kell a tulajdonosnak elvégezni. Alaprajzot készítünk, marketing csomagot állítunk össze a hirdetéshez, stylingolunk, fotóst is ajánlunk. Ha a tulajdonosnak viszont nincs ideje erre, akkor minden feladatot megoldunk, beleértve a mesteremberek koordinálását, anyagok, bútorok, kiegészítők beszerzését, fotós menedzselését. Hirdetési anyagot is készítünk és meghirdetjük az ingatlant az ügyfél helyett, ha arra van igény.
Még ingatlanost is tudunk ajánlani, ha szükség lenne rá.

Az Egyesület

Záró gondolatként azt még fontosnak tartom elmondani, hogy mivel ez egy új szakma, sokan nem tudják, mit is várjanak tőle. Többek között ezért is jött létre a Magyar Home Staging Egyesület, hogy segítséget nyújtson azoknak, akiket a szakma bármilyen szinten érdekel; de azoknak is, akik tulajdonosok és az ingatlanból szeretnék a maximumot kihozni.
Merjenek kérdezni, nincs buta kérdés, mindenre szívesen válaszol az Egyesület is és külön-külön a Home Stagerek is.

Vidék vs. főváros – van különbség!

Mint oly sok más területen, a home staging-nél is felmerült, van-e különbség ezen a területen vidéken, illetve a fővárosban?
A kérdés megválaszolásában Dr. Valentényi-Szilágyi Bernadett home stager, jogász, ingatlanszakértő, a City Cartel Debrecen tulajdonosa volt a segítségemre.

Image by wirestock on Freepik
Edukáció
Az első, amit megemlítenék, hogy míg Budapesten egyre többen mondanak igent a home staging-re és a tulajdonosok közül sokan ismerik az ingatlanfelkészítésben rejlő lehetőségeket, addig vidéken szinte még egyáltalán nem ismert ez a módszer. Ezért fokozottan igaz, hogy az eladókat edukálni szükséges. Megismertetni a fogalmat, azt, hogy milyen hozzáadott értéket képvisel az ingatlan az eladásakor, hogy milyen szintjei vannak. Mondjuk úgy: előbb a piaci szereplőket kell felkészíteni a home stagingre, aztán pedig az ingatlanokat az eladásra a home staging szemléletmódjával. 

Elemzés
Azt tapasztalom, hogy vidéken a kínálat szinte 99%-a felkészítetlen. Általános tendenciának számítanak a homályos, rossz minőségű fotókkal, értelmezhetetlen alaprajzokkal, kurta, rendkívül hiányos és pontatlan szövegekkel hirdetett lakások.  Egy home stagingelt ingatlan így méltán üdítő látványt nyújt és adott esetben meg is lepődnek a vevők, hogy a valóságban is létezik az általuk kiszemelt lakás, nem pedig csak egy gyönyörű, fotorealisztikus képet látnak a hirdetési platformon. 
Fokozottan igaz, hogy az ingatlan felkészítése során alaposan fel kell mérni a keresleti és kínálati oldalt. A kínálati oldalon pedig látni kell, hogy kik lesznek a versenytársaink. Vidéken ez tágabban is értelmezhető, mert egy nagyobb lakás akár versenyezhet családi házzal. Illetve, egy vármegyeszékhelyű városi ingatlan versenytársa lehet egy kisebb, de központi szerepkörrel rendelkező városban lévő, alacsonyabb áron kínált ingatlannak. 

Túl jó lakások
Részletesen elemezni kell a vevői igények alakulását is, hogy mi az az ingatlan és funkció, amiért a vevő hajlandó magasabb árat fizetni? Vidéken mások a vevői elvárások. Míg Budapesten az exkluzív, magasabb minőségben felkészített lakásokkal lehet kitűnni – főleg azokban a kerületekben, ahol már szép számmal vannak home stagingelt ingatlanok –, addig vidéken a szépen letisztult, tágas és világos enteriőr már bevonzza az érdeklődőket. Nem lehet, úgymond „túl jó lakást” csinálni sem, mivel a vevők a túlságosan jó ingatlant sem tudják befogadni, nem érzik magukénak, nem tudják magukat elképzelni benne. 

Árérzékenység
A vidéki piacok sokkal érzékenyebbek az árra, ezért óvatosan és átgondoltan kell árazni. Azzal is kísérletezni kell, hogy a home staging mennyit ér, mennyit hajlandó az új tulajdonos azért a kényelemért fizetni, hogy „maceramentesen” költözhet és az új otthonába tényleg csak a bőröndöt kell behúzni. 

Bútorok
Végül érdekes kérdés a bútorok sorsa. A home stagingelt ingatlan mindig bútorozott. Egyszerűen elképzelhetetlen azok nélkül a tereket megmutatni, életérzést vinni az ingatlanba. A bútorok beszerzése vidéken sokszor körülményesebb, tekintve, hogy nincs akkora választék, mint a fővárosban. Ha Budapestről kell bevásárolni, az pénz, idő, energia, ami többletköltség. A bútorbérlés pedig megint csak egy drágább opció a vidékieknek. Az itteni vevők kevésbé vásárolják meg az ingatlanban lévő bútorokat, így szükségünk van olyan tervre is, hogy mi lesz az eladatlan bútorokkal. 
Összességében azt mondhatom, hogy mivel vidéken az ingatlankínálat csak kis százalékban home stagingelt, ezért az ezzel a komplex módszerrel, professzionálisan felkészített lakás/ház, hatalmas értéket fog képviselni. Így pedig rövid időn belül meg fogja találni az új tulajdonosát.

Kiemelt kép: Image by Freepik

EZ IS ÉRDEKELHET:




Még nincs hozzászólás

Írj hozzászólást

Az email címed nem jelenik meg.