Green Friday: A Black Friday fenntartható alternatívája – vásároljunk tudatosan!

A Black Friday-ről, és az azt körülvevő őrületről már mindenki hallott, nagy eséllyel részt is vett benne, de vajon hányan hallottak menő testvéréről, a Green Friday-ről?

Most bemutatjuk a kevésbé ismert testvérpárt, és megmutatjuk, hogyan tehetjük zöldebbé a pénteket.

Mi az a Black Friday?

fekete péntek (ismertebb, eredeti, angol nevén Black Friday) a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. A kifejezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá. Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, a fekete péntek így november 23-29. közé esik.

Magyarországon első alkalommal 2014. november 28-án tartották meg a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínálnak a vásárlóknak.

A Black Friday nagyon értékes sok vállalkozás számára. Ez érthető, ökológiai szempontból azonbankülönösen negatív esemény. A vonzó Black Friday kedvezmények ugyanis megnehezítik a félretekintést, ami impulzív, sok esetben teljesen felesleges, pazarló vásárláshoz vezet, olyan dolgok megvásárlásához, amelyekre az embereknek valójában nincs szükségük. 

Ez hulladékot és szükségtelen CO2-kibocsátást eredményez, ami nem túl jó a bolygónknak.

És itt lép színre a Green Friday!

Image by diana.grytsku on Freepik

De mi is az a Green Friday?

A Green Friday első ötlete 2015-ben a Black Friday ellenmozgalmaként merült fel. A „vásárolj, amíg el nem fogy” helyett a Green Friday támogatói arra ösztönzik az embereket, hogy tudatosabban és fenntarthatóbban vásároljanak.

Olyan egyszerű, mint egy pillanatra elgondolkodni, hogy valóban szüksége van-e minden tételre, amit nagy hirtelen meg akarunk venni csak azért, mert akciós. 

A Green Friday mozgalom a fenntarthatóbb vásárlásra ösztönzi az embereket, ugyanakkor arra is, hogy vásárlás helyett több időt töltsenek szeretteikkel a természetben.

Ez nem azt jelenti, hogy a Black Friday-t ki kell hagyni, és soha többé nem szabad semmit vásárolni. Az igazat megvallva, ezeknek a kedvezményeknek nehéz is ellenállni. Nincs tehát tiltva, csupán érdemes fenntartható módon vásárolni. 

Csak tudatosan!

Tudod, mi történik, ha éhes vagy, és elmész az élelmiszerboltba? Igen, sokkal több dologgal fogsz hazajönni, mint amennyire szükséged van.

Hasonló elv érvényesül a vásárlásnál is, éppen ezért, mielőtt belépünk az (online) boltba, meg kell győződnünk arról, hogy tudjuk, mire van szükségünk. Így nem csak időt takarítunk meg, hanem csak azokat a termékeket vásároljuk meg, amelyek valóban kellenek. 

Megfontoltan, előre tervezve és gondolkodva a Black Friday igazán hasznos lehet. Felejtsük el a hirtelen, impulzus vásárlást. Figyeljünk oda arra, honnan és mit vásárolunk. Ne utaztassuk a terméket, ha hazait is vehetünk.

Legyen zöld a fekete!

nyitókép: Image by Freepik

Még nincs hozzászólás

Írj hozzászólást

Az email címed nem jelenik meg.