A mindennapi tudatosság a jövőnk záloga. Hiába érzed azt, hogy te egyedül kevés vagy ehhez, vagy a te napi odafigyeléseddel nem tudsz tenni globális problémákért. Igenis egyedül is sokat tudsz tenni a környezetért.
Innen eredezik a cím is, miszerint egyedül nem megy – mondta tízmilliárd ember. Egy korábbi cikkünkben már kitértünk arra, hogy milyen minimális odafigyeléssel és energia befektetéssel milyen sokat tudunk tenni a bolygónkért.
Most olyan példákat hoztunk, amikor egy-egy vállalat teszi meg az első lépést a környezettudatosság felé és teljesen más üzleti modellre váltva a zöld utat választja.
GYÁRTÁS FENNTARTHATÓ MÓDON
A divatipar az egyik olyan iparág, ami jelentős terhet jelent a környezetre. Nemrég még nehéz volt megtalálni a fenntartható módon előállítható divatcikkeket, azonban napjainkban már számos lehetőség áll rendelkezésre. A cipők piacán a SUNS hozakodott elő a szezon egyik kedvencével. Ez a lábbeli 100%-ban újrahasznosított PET-felületekkel rendelkezik és UV-aktivációval ellátott.
Mit is jelent ez?
Azt, hogy a cipő változtatni tudja a színét annak függvényében, hogy mennyi napfény éri. Például egy beltérben halványzöld árnyalatú cipő kint a napsütéses szabadban ragyogó kékké válhat sárga mintázattal. A szövetek nyomtatásához használt tinták szója alapúak és biológiailag lebomlók. A hulladék csökkentése érdekében a cipők összes csomagolása újrahasznosított kartonból készül.
A SUNS márkájának környezeti hitelességének növelése érdekében minden megvásárolt cipőpár után 10 fát ültet. Együttműködésre lépett a Trees.org-gal, amely 1989-es fennállása óta 115 millió fát ültetett. A SUNS a weboldalán a következőt hirdeti: évente 19 milliárd cipőt árusítanak. Világszerte 15.3 milliárd fát vágnak ki. Ha minden cipő után 1 fát ültetnek, akkor képesek megállítani az erdőirtást. Noha ez nem ennyire egyértelmű, mégis egy jó kezdeményezésre és etikus gondolkodásra vall.
CSOMAGOLÁSMENTESEN
Jellemzően minden túl van csomagolva, ezzel rengeteg csomagolási hulladékot róva a környezetre. Bár még nem annyira elterjedt és társadalmilag elfogadott dolog, de léteznek már csomagolásmentes boltok, sőt automaták.
Ezt az automatát Szlovénia fővárosában, Ljubljanában kaptam lencsevégre. A bal oldalán mosószereket és folyékony szappanokat lehet utántölteni, míg a jobb oldalán üdítőket. Lényegében egy kellemes séta keretében fel tudod tölteni az otthoni készleteket és nem kellett új flakonokban megvásárolnod a szükséges dolgokat.
A csomagolásmentes boltok további nagy előnye, hogy a fenntartható vásárlás mellett nem rejtik hamis köntösbe a terméket. Nincs szükség fantázia nevekre, hívogató fényképekre, tálalási javaslatokra vagy éppen szlogenre. A termék saját magát adja el.
A Rossman és DM drogériák is dolgoznak rajta, hogy a négy környékbeli ország után Magyarországon is bevezesse a mosó- és mosogatószert, illetve sampont és tusfürdőt kínáló utántöltő automatákat.
Végül egy kis érdekesség:
A kozmetikumok terén a Lush csomagolásmentes termékcsaládja az abszolút nyerő. A tusfürdők és samponok szilárd halmazállapotban kaphatók, így a termék maga a csomagolás is.
Maga a gondolkodásmód is egyedi, hiszen úgy érzik, hogy az iparág feladata és felelőssége, hogy milyen anyagokkal, technológiával és újrahasznosítási fokkal dolgozik. Nem akarják, hogy a fogyasztóknak a termékválasztásnál emiatt aggódniuk kelljen. Egyszerűen olyan terméket kell kínálniuk, ami a bolygónknak is jó.
Talán már át is estek a ló másik oldalára, amikor megnyitották a “pucér üzleteket” Milánóban, Berlinben és Londonban, hiszen a csomagolásmentes termékek mellett az eladók sem viseltek ruhát egy ideig, csak egy kötényt.
Klímaváltozás, környezettudatosság, fenntartható jövő. Ezek nem csak trendi hívószavak, hanem a közös valóság, amiben mindannyian élünk. Az egyén lehet elkötelezett, viszont a másik oldalon, a kínálat terén is rendelkezésre kell állnia a környezeti hatásokat minimalizáló megoldásoknak.
Csak együtt sikerülhet!